امرداد، از فرهنگ نامیرا و اهورایی ایران زمین سخن می گوید - Amordad Forums انجمن ادبی امرداد
Pages: 12
انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 26 نوامبر 2010 گاه 14:25:25
درود
با خود اندیشیدم وقتی ما در امرداد انجمن شعر داریم چرا انجمن شاعران نداشته باشیم
تا ضمن آشنایی با دوستان سراینده و ادیب با سروده ها و سبک سرایندگان بیشتر آشنا شویم
و در مورد شعر امروز که با چالشهای فراوانی رو به رو است به بحث بنشینیم
و در مجموع از آموخته های یگدیگر بهره ببریم
چون نیک می دانم در امرداد سرایندگان و ادیبان بسیاری هستند که در این زمینه دانش ها ی بسیاری دارند
من تا به حال عضو انجمن شعر نبودم اما انجمن های مجازی زیادی را در اینترنت دیدم
پس چه بهتر که در امرداد نیز چنین انجمنی داشته باشیم
که در آن:
در مورد شعر امروز بحث کنیم
شب شعر بگذاریم
با سبک سرایندگان بیشتر آشنا شویم
و .........
و به جایگاهی تبدیل شود که بیش از هر چیز به آموخته هایمان اضافه گردد


با سپاس
بدرود
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 17 دسامبر 2010 گاه 13:25:35
شگفتا
یعنی هیچ کس هیچ نگری نداره؟!!!!!!!
پس بیخود فضای امرداد رو اشغال نکنیم و این جستار را بزداییم >:( :scenic:
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: siavash78hu Date: 17 دسامبر 2010 گاه 13:59:47
سپیده گرامی سپاسگذاری به این معناست که با شما موافقند دیگر.

خودتان آغازگر باشید.

پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: afsharian Date: 14 ژانویه 2011 گاه 13:55:28
درود بر شما

همسوي شما هستم!

اين بخش را راه اندازي كنيد!
 :bi:
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 07 فوریه 2011 گاه 12:36:38
درود
دیدم کسی آغازگر نیست مثل همیشه خودم می آغازم :177:

وقتی "شعر خوب" ملک الشعرا بهار رو میخوندم برام خیلی جالب بود که از دیدگاه بهار به چه شعری میگویند :شعر خوب

چکیده ای از "شعر خوب" بهار را در زیر می آورم:
از دیدگاه بهار این ویژگی ها در رتبه ی دویم قرار دارند و از ویژگی های اصلی یک شعر خوب نیستند:
1.سرودن شعر در وصف دیگران
2.وجود احساسات و هیجانات و خیال پردازی شاعرانه
3.وجود آرایه های ادبی
4. دارا بودن وزن و قافیه ی خوب

بلکه از دیدگاه بهار شعر خوب دو ویژگی بارز دارد و چهار ویژگی گفته شده در رتبه ی دویم قرار دارند:
1. دربردارنده ی بیشترین نکات اخلاقی و بالاترین ارزش های انسانی باشد
2. عمومی و همگانی باشد نه مختص یک جامعه بلکه در تمامی جوامع و فرهنگ ها کاربرد داشته باشد مانند شعر خوب :
توانا بود هرکه دانا بود
و
میازار موری که دانه کش است /که جان دارد و جان شیرین خوش است
ویا شعر زیر از ظهیر فاریابی:
عروس ملک کسی تنگ در بغل گیرد /که بوسه بر لب شمشیر آبدار دهد
و رودکی :
هموار کرد خواهی گیتی را/گیتی است کی پذیرد همواری
اندر بلای سخت پدید آید /فر بزرگواری و سالاری



نگر شما چیست؟

با سپاس
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: afsharian Date: 07 فوریه 2011 گاه 16:53:30
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد


وجود احساسات و هیجانات و خیال پردازی شاعرانه
وجود آرایه های ادبی
دارا بودن وزن و قافیه ی خوب


 دربردارنده ی بیشترین نکات اخلاقی و بالاترین ارزش های انسانی باشد
عمومی و همگانی باشد نه مختص یک جامعه بلکه در تمامی جوامع و فرهنگ ها کاربرد داشته باشد
درود بر شما

اساس شعر بر احساس استوار است!
باید با وزن باشد که بتوان آن را شعر خواند!
اگر شاعر درچگونگی استفاده از عناصر اصلی توانا باشد، قادر خواهد بود محرک های اولیه را، در جمع بست با محرک های ثانویه، تبدیل به محرک های نوینی نماید که، احساسات را با توان بیشتری به حرکت وادارد. همانگونه که شما وقتی دست خود را در کنار بخاری می گیرید، اعصاب، تحریک شده، عکس العمل نشان می دهند، واژه ها، جملات و شکل بکارگیری آن ها باید چنان باشند که همان تحریک را، این بار از طریق چشم و گوش انجام دهند، چرا که شعر؛ هنر انتقال احساس از طریق کلام ِ موزون است. همانگونه که نثر ؛ هنر انتقال اندیشه از طریق کلامِ منثور است. درست است که در هر دو هنر «اندیشه و احساس» با هم بکار گرفته می شود. اما در شعر «احساس» مقدم است و در نثر «اندیشه». در شعر، هنرِ چگونگی برانگیختن حس، شکل را می سازد. در نثر، هنر چگونگی بیان اندیشه، سازنده ی شکل است. به این مثال توجه فرمائید:

چشم مخصوص تماشاست، اگر بگذارند

خنده ی پنجره زیباست، اگر، بگذارند

غضب آلوده نگاهم مکنید ای مردم

دل من مال شماهاست، اگر، بگذارند


پس تفاوت اصلی شعر و نثر، در شکل بیان اندیشه و احساس و مسأله ی تقدم و تأخر هر کدام است، نه هیچ چیز دیگر!!
شعر از طریق اولویت بیان احساس، در شکل خود تاثیر می گذارد، و نثر، از طریق اولویت بیان مضمون خود. و اما این ساختِ تاثیرگذار، از چه مکانیزمی پیروی می کند ؟ من نمی خواهم چیز تازه ای بگویم. چیزهائی را می گویم، که همه می دانید. فقط قصدم این است که مجموعه ای از تصاویر پراکنده را کنار هم بگذارم، بلکه بتوانیم تماشاگر منظره ای باشیم.
شعر، محل تلاقی سه هنر موسیقی (در اینجا / وزن)، نقاشی و روایت است. شکل در شعر، زائیده ی کاربست و هماهنگی بین این سه عنصر است.حذف هر یک از این عناصر، از ترکیب شکل، مفهوم شکل را در شعر القاء نمی کند!

سپاس
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 10 فوریه 2011 گاه 18:34:39
شعر آمیخته است با دل و جان/شیر و شکّر بود به کام جهان

به نگر من آنچه در یک سروده ی خوب ارزشمند و تاثیر گذار است حس لطیف شاعر و زبان روان اوست .
سروده هایی که آمیخته با واژگانی سخت و مهجور و دورافتاده از زبان هستند نمیتوانند سروده های موفقی باشند
چندی پیش که با یکی از رباعی سرا های موفق صحبت میکردم ایشان نیز بر این باور بود که زبان باید روان باشد
و در آن واژگان بیگانه با زبان خودی دیده نشود .
شعر خوب از دیدگاه من دارای این ویژگی هاست:
1.زبان روان
2.سرشار از حس لطیف شاعرانه
3.دارای وزن و قافیه ی متناسب با مضمون شعر(به عنوان مثال در شعر حماسی وزن باید دارای صلابت و سنگینی باشد اما در اشعار عاشقانه وزن ملایم تر و صمیمانه تر است)
4.صداقت شاعر در توصیف احساسات خود

والبته دو مورد دیگر که ملک الشعرای بهار به عنوان ویژگی های اصلی شعر خوب معرفی کرده است:
1. دربردارنده ی بیشترین نکات اخلاقی و بالاترین ارزش های انسانی باشد
2. عمومی و همگانی باشد نه مختص یک جامعه بلکه در تمامی جوامع و فرهنگ ها کاربرد داشته باشد



با تو ای شعر عالم است بهشت /ور بهشت است بی تو باشد زشت

پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: yazdan_s Date: 18 فوریه 2011 گاه 21:10:39
درود
در اپیوند با دیدگاه بهار:

بستگی دارد شعر خوب را بخواهید به لحاظ ادبی تعریف کنید یا به لحاظ مفهومی؟
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: afsharian Date: 20 فوریه 2011 گاه 15:53:58
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد


شعر آمیخته است با دل و جان/شیر و شکّر بود به کام جهان


با تو ای شعر عالم است بهشت /ور بهشت است بی تو باشد زشت


شیر و شکّر بود به کام جهان/ شعر آمیخته است با دل و جان

ور بهشت است بی تو باشد زشت/  با تو ای شعر عالم است بهشت


درود بر شما

نخست تمامی موارد شما به جا است،سپاس

به دو بیتی که گذاشتید توجه کرده اید؟

این بیت ها دارای داد اسلوب معادله(اگه درست گفته باشم) هستند! یا به عبارتی دیگر اگر مصرع های آن را با دیگری جابه جا کنیم،وزن شعر بهم نمی خورد.بلکه ممکن است سخنی دیگر را در خود جای داده باشد!

یا همان سخن را از دو دید بیان کرده! و این جای شگفت و شادمانی کسی است که به شعر ارزشی می دهد و روی اندیشه های شاعر که در شعر بیان کرده،فکر می کند!

به نگر من شعر جدایه از این حرفا باید دارای رازهای پنهانی باشد که شاعر خود آن را تجربه کرده البته باید از دروگ گویی پرهیز کرد(البته شاعران راستین از دروگ بیزارند)

یزدان دانا بهتر است از هردو دید ادبی و مفهومی تعریف کنید.زیرا اینگونه بهتر می توانیم یک شعر خوب را درک کنیم. و به نگر من یک شعر خوب شعریست که از هر دو برخوردار باشد.

پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 22 فوریه 2011 گاه 00:15:39
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
شیر و شکّر بود به کام جهان/ شعر آمیخته است با دل و جان

ور بهشت است بی تو باشد زشت/  با تو ای شعر عالم است بهشت


درود بر شما

نخست تمامی موارد شما به جا است،سپاس

به دو بیتی که گذاشتید توجه کرده اید؟

این بیت ها دارای داد اسلوب معادله(اگه درست گفته باشم) هستند! یا به عبارتی دیگر اگر مصرع های آن را با دیگری جابه جا کنیم،وزن شعر بهم نمی خورد.بلکه ممکن است سخنی دیگر را در خود جای داده باشد!

یا همان سخن را از دو دید بیان کرده! و این جای شگفت و شادمانی کسی است که به شعر ارزشی می دهد و روی اندیشه های شاعر که در شعر بیان کرده،فکر می کند!


درود
سپاس از دیدگاه دوستان

و اما آرایه ی زیبای اسلوب معادله:
اسلوب معادله به آرایه ای گفته میشود که در یک بیت دو مصرع مصداق هم باشند به گونه ای که میتوان جای دو مصرع را عوض کرد و یا میان آنها علامت مساوی گذاشت :

دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست/جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است

زیاران کینه هرگز در دل یاران نمی ماند/به روی آب جاری قطره ی باران نمی ماند

و دیگری که در دبیرستان خوانده بودیم از زیب النسا:
عشق چو آید برد هوش دل فرزانه را/دزد دانا میکشد اول چراغ خانه را

پس طبق تعریف این آرایه دو بیت گفته شده در نوشتار قبلی فاقد آرایه ی اسلوب معادله است

با سپاس
بدرود
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 22 فوریه 2011 گاه 00:22:05
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
درود
در اپیوند با دیدگاه بهار:

بستگی دارد شعر خوب را بخواهید به لحاظ ادبی تعریف کنید یا به لحاظ مفهومی؟
درود
در کل  شعر خوب چه شعری هست ؟
امیدوارم بشه با این تحقیقات یک مقاله ی خوب نوشت ;)
البته با یاری دوستان
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: arshavir Date: 22 فوریه 2011 گاه 00:34:32
درود
به دیدگاه شخصی من ، شعر خوب شعریست مفهومی با آهنگ زیبا و دلنشین
آدم نباید همیشه خود را در چهارچوب قرار بده و بیایید در نوشتن آزاد باشیم
مگر این همه سبک رو چه کسانی درست کردن ؛ آیا آدمهایی مثل ما نبودن ، نمی خوابیدن ، نمی نوشیدن ، نمی پوشیدن ، بیایید قلمها رو آزاد کنیم
البته گفتم مفهومی و دلنشین....
بیایید ماهم صاحب سبکی جدید در شعر شویم آنهم گروهی افکار را به هم پیوند و سبکی جدید ایجاد کنیم ، نوآوری و ابداع بیایید پرواز کنیم...
سپاس و بدود
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: yazdan_s Date: 22 فوریه 2011 گاه 15:58:58
شعر خوب شعری است که منظور شاعر را به خوبی برساند و ضمناً ایراد ادبی (وزن و ..) نداشته باشد
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: afsharian Date: 24 فوریه 2011 گاه 19:01:02
درود بر شما
بانو بسیار سپاسگزارم زیرا مرا آگاه کردید! بگم چی بشن این کتابهای منحرف کننده!

در نگاه کلی شعر خوب شعری است که در نگاه نخست دل خواننده را به خود بگیرد! که برای اینکار باید دارای وزن،معنی،سخنی روشن و ... داشت باشد. شعر خوب شعریست که حقیقت را بگوید!(نگر من)

سپاس
پاسخ : انجمن سرایندگان(شاعران) امرداد By: سپیده_آذرمیدخت Date: 24 فوریه 2011 گاه 23:22:34
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
درود
به دیدگاه شخصی من ، شعر خوب شعریست مفهومی با آهنگ زیبا و دلنشین
آدم نباید همیشه خود را در چهارچوب قرار بده و بیایید در نوشتن آزاد باشیم
مگر این همه سبک رو چه کسانی درست کردن ؛ آیا آدمهایی مثل ما نبودن ، نمی خوابیدن ، نمی نوشیدن ، نمی پوشیدن ، بیایید قلمها رو آزاد کنیم
البته گفتم مفهومی و دلنشین....
بیایید ماهم صاحب سبکی جدید در شعر شویم آنهم گروهی افکار را به هم پیوند و سبکی جدید ایجاد کنیم ، نوآوری و ابداع بیایید پرواز کنیم...
سپاس و بدود

درود
من هم همسو هستم اما یک نکته ای که اینجا هست این هست که اگر قرار باشد ما همه ی ساختارها را بشکنیم و شعر سنتی را  از قالب و اسلوب اصلی خودش خارج کنیم و به بیان دیگر شعر بگویم نه در وزن و آهنگ دلنشین و هرکجا خوشمان نیامد یا در تنگنای قافیه ماندیم قافیه را حذف کنیم و یا وزن را دستکاری کنیم حال و روز شعر میشود همین حال روز شعر امروز ایران که شوربختانه از زمان نیما به بعد با تولد شعر نو اوضاع وحشتناکی برای شعر سنتی پیش آمد
به نگر من شعر حقیقی همین شعر سنتی است و شعر نو نه تنها نو نبود بلکه آسیب جبران ناپذیری به شعر زد
البته ناگفته نماند که در شعر نو ما شاعران توانایی داشتیم
اما ای کاش فقط زبانمان و مفهوم ها و مضمون ها امروزی میشد و نه وزن شعر و آهنگ آن

بدرود