نویسنده جستار: عکاسی :  (بازدیدها: 3673 بار)

0 هموند و 2 میهمان درحال خواندن جستار.

atessa27mehr

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 900
  • امتیاز: 217
  • جنسیت : بانو
پاسخ : عکاسی :
« پاسخ #10 : 10 دسامبر 2009 گاه 23:48:26 »
عکاسی انتزاعی یا آبستره


انتزاعی یا آبستره در برابر واقعی قرار میگیرد. واقعی چیزی است که در جهان وجود داشته باشد و انتزاعی چیزی که به شکل خالصش در جهان نباشد.
بعنوان مثال در جهان خارج، موجودات مختلفی هستند که به گروهی از آنها انسان میگوئیم. آنچه در جهان وجود دارد یک انسان خاص با تمام خصوصیاتش است و نه انسان در معنای کلی اش که بعنوان مثال نه سیاه پوست است نه سفید پوست و نه زرد پوست. پس انسان خاص، واقعی است و انسان کلی، انتزاعی. انسان کلی را از روی واقعیت انتزاع کرده ایم، یعنی برخی خصوصیات آنرا که از نظر ما کم اهمیت بوده حذف کرده ایم و مفهومی ذهنی ساخته ایم. حال اگر شما بتوانید در عکس خود به نوعی قد و وزن انسانی را حذف کنید و کاری کنید که تنها مفهوم انسانیت او منتقل شود، عکس شما آبستره خواهد بود.
در کل دو نوع انتزاع در هنر استفاده میشود.
1- پدید آوردن چیزهایی که در خارج وجود ندارند، یعنی واقعی نیستند.
2- بازنمایی واقعیتها با حذف برخی چیزهای غیر ضروری آنها.
حالت اول در عکاسی ممکن نیست و تنها حالت دوم باقی میماند. در این حالت، هنرمند با حذف برخی خصوصیات یک چیز، تاکید بیشتری به جنبه های مهمتر سوژه میکند و به بیننده امکان میدهد سوژه را از همان جنبه ای که او میبیند، ببیند پس میتوان با حذف کردن به آبستره رسید.
بعنوان مثال حذف کردن رنگها یعنی ساختن یک تصویر سیاه و سفید را در نظر بگیرید. این کار قدمیست در جهت آبستره کردن. در جهان همه چیز رنگی دارد. پس وقتی ما رنگ را از آن حذف میکنیم، آنرا به چیزی غیر واقعی تبدیل میکنیم که انتزاع یک واقعیت است. در اکثر مواقع رنگها نقشی در سوژه ندارند و تنها به شکلی سطحی آنرا دگرگون میکنند. اگر در موقعیتی قرار بگیرید که رنگها را سطحی و بی اهمیت بدانید میتوانید با حذف آنها به نمای ناب تری برسید که دیگر بیننده را گیج نمیکنند و او میتواند یکسره چیزی را ببیند که شما میخواستید. خلاء رنگها در عکسهای سیاه و سفید توسط تخیل بیننده پر میشود.
استفاده از زوایای غیر معمول باعث میشود که عکس حالت طبیعی نداشته باشد و در کار آبستره میتواند فاکتور مهمی باشد. در این حالت شما کاری کرده اید که بیننده تصویر را از طریق عادت همیشگی خود نبیند و تا حدی از حالت معمول جدا شود و این نیز نوعی انتزاع است.
از پرسپکتیوهای خاص استفاده کنید. بعضی قسمتها را به طور اغراق آمیز بزرگ و کوچک کنید طوری که هرگز در طبیعت استفاده نمیشوند و از این راه بر آنها تاکید کنید.
به دنبال برداشتهای خاص بگردید. چیزهایی که دیده نمیشوند را جور دیگر ببینید و مفاهیم جدید خلق کنید.....
برگرفته از کتاب: "عکاسی دیجیتال" تالیف نادر خرمی راد.
وقتی به خوشبختی دیگران حسادت می كنی هیچ وقت خودت شانس خوشبختی پیدا نمی كنی
اگر میخواهی مرا بشناسی به قلبت نگاه کن. (لائوتزو)

piransal

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 1,016
  • امتیاز: 527
  • جنسیت : آقا
پاسخ : عکاسی :
« پاسخ #11 : 11 دسامبر 2009 گاه 00:54:59 »
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
با سپاس از شما

من هم از چند نفری که با دوربین های قطع بزرگ کار می کنند و من هم می شناسمشان می پرسم.
خودم تا حالا ندیدم ، من هنوز لنز ۲۱۰ هم برای گرفتن پرتره ندارم ، از این روی اگر همچین لنزی وجود داشته باشه احتمالا تو دو راهی بمونم  :wacko:

چون لنز ها ساده که من دیدم برای عکاسی طبیعت و کپی هم کارایی دارند ، ولی از سوی دیگر این امکان نرم کردن تصویری که شما فرمودید هم نمی شود فراموش کرد.

خبرش رو همینجا می گذارم.

با سپاس از پیگیری شما


همچین لنزی وجود دارد.

گرچه ندیدم ولی از استادم که پرسیدم ، فرمودند که همچنین لنزی وجود دارد گرچه برای گذشته دور است . اگر برسیم به ناصر خسرو رفته و از لنز عکس می گیرم و در تارنما می گذارم .

آتسای گرامی من از نوشته ی شما چیزی آموختم که پیش از این نمی دانستم از این رو  از شما بسیار بسیار سپاسگزارم.


پ.ن: گویا تنها برای عکاسی پرتره مناسب است . و کیفیت مناسبی برای عکاسی طبیعت و کپی ندارد.


پیرانسال
پندار نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک

atessa27mehr

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 900
  • امتیاز: 217
  • جنسیت : بانو
پاسخ : عکاسی :
« پاسخ #12 : 11 دسامبر 2009 گاه 02:51:36 »
پیرانسال گرامی خیلی خوشحالم که بدرتون خورد و اگاهی من و شما بالاتر رفت اطلاعات دیگری بدست اوردید خوشحال میشم بزارید

منم سپاسگزارم :give_rose:
وقتی به خوشبختی دیگران حسادت می كنی هیچ وقت خودت شانس خوشبختی پیدا نمی كنی
اگر میخواهی مرا بشناسی به قلبت نگاه کن. (لائوتزو)

 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد