نویسنده جستار: نمى خواهيد رمان بنويسيد؟ (مراحل 10گانه نوشتن رمان)  (بازدیدها: 3248 بار)

0 هموند و 2 میهمان درحال خواندن جستار.

godfather

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 2,103
  • امتیاز: 851
  • جنسیت : آقا
اگر رمان خوان حرفه اى باشيد قطعاً به نوشتن رمان هم فكر كرده ايد و اين بى ترديد بخشى از دل مشغولى ها و حتى آرزوهاى شماست.هنگامى كه تصميم مى گيريد كه داستانى بنويسيد، ايده اين كار يعنى نوشتن داستان، ذهن شما را درگير مى كند. بهتر است بدون نگرانى از نتيجه كار به خط سير داستان فكر كنيد، به شخصيت هاى داستان فكر كنيد و به مكان هاى داستان فكر كنيد.

اين گونه نخستين گام را براى خلق يك رمان برداشته ايد، گام هاى ديگر نيز درپى مى آيند.

گام اول: نخستين چيزى كه بايد تكليف خود را با آن روشن كنيد، ايده داستان است، براى اين كار مى توانيد كتاب هاى ديگر را بخوانيد، فيلم هاى مختلف ببينيد و به موسيقى گوش كنيد و كارهايى مانند آن تنها براى الهام گرفتن و يا براى اينكه انتظار بكشيد ايده اى به ذهن شما خطور كند. اما بهترين ايده هنگامى به سراغتان مى آيد كه شما هيچ تلاشى براى فكر كردن نمى كنيد.

گام دوم: طراحى و به اصطلاح پياده كردن تمام ايده هاى ذهنى شما براى كاراكترها، حوادث، مكان ها و يا هر چيز ديگر در داستان است. شما بعداً مى توانيد هنگامى كه آماده نوشتن مى شويد اين موضوعات را فهرست كنيد.

گام سوم: تصميم بگيريد كه بالاخره موضوع كتاب شما چيست، دراين نقطه تنها كافى است كه موضوعات پايه اى و اصلى را بدانيد. مثلاً بايد بدانيد كه چه كسى شخصيت اصلى داستان است و قرار است چه كند. به اصطلاح هر شخصيت چه مأموريتى دركل داستان دارد.در مرحله چهارم بايد به چيدمان كلى داستان خود فكر كنيد و براى اين كار يك سال يا دوره زمانى خاص، يك ژانر خاص و همچنين جزئيات مربوط به شروع كار را بايد انتخاب و مشخص كنيد.

در مرحله پنجم شخصيت اصلى داستان خود را خلق و مشخص كنيد. فراموش نكنيد كه شخصيت اصلى داستان الزاماً شخصيت مثبت و خوبى نيست بلكه تنها اصلى ترين شخصيت است.شخصيت هاى اصلى يعنى همان كسانى كه داستان شما درباره اوست. اما در اين زمينه بايد مطمئن باشيد كه شخصيت اصلى در داستان شما شخصيتى كاملاً خاص و منحصر بفرد و درعين حال قابل باور باشد. براى اين كه شخصيت شما قابل باور باشد بايد همانند هر فرد ديگرى داراى تاريخچه و شرح حال زندگى باشد. او نيز همچون هر انسان ديگر بايد ترس ها، اميدها، رؤياها و آرزوها، خانواده و شغل، مشكلات، دوستان و دشمنان، گذشته و حال خود را داشته باشد.

در مرحله ششم طرح و نقشه داستان است كه بايد به آن بپردازيد. آيا شخصيت اصلى شما در تلاش براى تحقق يك هدف خاص است؟ اين شخصيت يا شخصيت ها چه هدف ها و اقداماتى بايد انجام دهند تا به خواسته و هدف خود نائل شوند؟ اين همان موضوعى است كه اصطلاحاً كشمكش يا گره اصلى داستان را شكل مى دهد. بنابراين با اين سؤال ها مواجه هستيد: مشكل شخصيت ها چيست؟ آيا درتلاش براى حل مشكل، مشكلات بيشترى خلق مى كنند؟

نكته مهم دراين مرحله توسعه و گسترش طرح داستان است. آيا شخصيت اصلى شما در پى حل مشكل يا در جريان مشكلات خود تا پايان كتاب به شخصيت متفاوتى تبديل مى شود؟ در اين زمينه بايد مطمئن باشيد كه طرح داستانى شما در پيوند كامل با موضوع كتاب شماست و در روند شكل گيرى و ادامه ماجراها تا رسيدن به تغييرات مورد نظر شما در انتها، مراحل و موقعيت هاى بسيارى را ترك كرده و پشت سر مى گذارد.در اينجا به مرحله هفتم مى رسيم.دراين مرحله شما بايد شخصيت هاى حمايتگر و نيز شخصيت هاى مقابل و متضاد شخصيت اول را خلق كنيد. اين شخصيت ها يا بايد نقش مهمى ايفا كنند و يا در چشم انداز داستان حضور كافى داشته باشند. دراين زمينه افرادى را كه در مسير داستان با نقش ها و مكالمات و اقدامات فراوان حركت نمى كنند داخل نكنيد زيرا اين كار سبب مى شود كه داستان كسل كننده شده و وزن لازم را از دست بدهد.

شخصيت هاى دوم داستان هم درست همانند شخصيت اول داستان بايد كاملاً باور كردنى باشند حتى اگر ترس ها، اميدها، آرزوها، موتيف ها و گذشته شخصيت ها تا پايان داستان و يا حتى هرگز آشكار نشود، به هرحال شما ناگزيرهستيد كه آنان را به گونه اى خلق و ترسيم كنيد كه شخصيت هاى ديگر داستان بتوانند پيرامون آنها حركت كنند.

به هرحال شخصيت هاى داستانى شما بايد كسانى ازميان مردم باشند لااقل اگر دوست داريد كه نويسنده موفقى باشيد.

در مرحله هشتم بايد به بازنويسى اثر توجه كنيد. يك داستان واقعاً در اين مرحله است كه خلق و نوشته مى شود. دراين مرحله داستان خود را ويرايش و بازنويسى كنيد و اين همان كارى است كه داستان را خوب و خوشايند مى كند.نسخه اول در بيشتر داستان ها هميشه بد خواهد بود. در اين مرحله هيچ محدوديت زمانى براى اين كار قائل نباشيد و تنها به بازنويسى كار فكر كنيد.

در مرحله نهم كار خود را مى توانيد به كسى نشان دهيد دوست و يا افراد خانواده كه مى توانند به شما كمك كنند. البته گروه ها و دسته هاى مختلف حاضر در شبكه هاى اينترنتى هم در صورت تمايل شما گزينه خوبى هستندكه به طور هفتگى و يا ماهانه مى توانند بازتابى از كار شما باشند.

مرحله دهم ادامه بازنويسى است. يك داستان بزرگ هرگز به طور واقعى تمام نمى شود و به عنوان يك نويسنده آماتور شما واقعاً هيچ محدوديت زمانى دركار خود نداريد.

اما اگر حوصله كافى براى نوشتن يك رمان نداريد، احتمالاً در شرايطى هستيد كه اصلاً نبايد اين كار را انجام دهيد.



چند نكته تكميلى

زياد كتاب بخوانيد، اين كار مى تواند به شما عبارت ها و جملاتى را بياموزد كه نويسندگان به طور معمول در كار خود و براى بيان خود از آنها بهره مى گيرند.

در فرصت مناسب يك هدف ابتدايى، يك موضوع يا موضوعات همچنين يك چيدمان ابتدايى و نيز زمان و شخصيت هاى ابتدايى شامل شخصيت اصلى يا قهرمان داستان و نيز يك يا چند شخصيت متضاد انتخاب كنيد كه مانعى بر سر راه شخصيت اصلى هستند و يا بر خلاف مسير يا هدف او حركت مى كنند و در كنار آن شخصيت هاى حمايت گر كه او را در مسير مورد نظرش يارى مى كنند.شما مى توانيد از ابزارهاى مختلف نظير عناوين موضوعى و يا ديگر روش ها در ترسيم خطوط اصلى داستان استفاده كنيد و به كمك اين عناوين موضوعى، به گونه اى منطقى خط سير مستمر خود را در ادامه داستان دنبال كنيد و همچنان در طول داستان پى گيرى منطقى خود را ادامه دهيد اين مسئله نقش مهمى در نوشتن يك اثر حرفه اى دارد زيرا هيچ انسانى علاقه به داستانى ندارد كه به گونه اى غير منطقى ادامه مى يابد و يا داراى شكاف ها و نكات مبهم و ناگفته در مسير داستان و سير وقايع باشد.

چارچوب اوليه و پايه اى براى طرح اصلى خود ترسيم كنيد. اين كار به شما همچون راهنما و علائم راهنما در طول مسير كمك مى كند كه در پياده كردن ايده هاى خود در داستان اطمينان لازم را بدست آوريد ضمن اين كه شما را در مسير مناسب كه در نقشه تعيين شده قرار مى دهد. با كمك اين طرح و يا چارچوب ابتدايى مى توانيد به آسانى مسير خود را از جاده هاى انحرافى قطع كنيد.همچنين به شما كمك مى كند تا شخصيت هاى غير ضرورى و حوادث غير لازم را از داستان حذف كنيد.

اين اغلب ايده خوبى نيست كه دستنوشته خود را به ناشر ارائه دهيد. بلكه بازهم به خودتان براى بازبينى، بازنويسى و اصلاح داستان فرصت كافى دهيد. اين كار ممكن است حتى چند هفته طول بكشد اما واقعاً ارزش اين را دارد كه زمان لازم را براى ارائه يك داستان با جزئيات كامل و كيفيت عالى ارائه دهيد.

يكى از مشكلاتى كه به آسانى ممكن است بر سر راه شما قرار بگيرد مسئله انتخاب زمان نامناسب براى وقوع حوادث داستان است. انتخاب زمان نامناسب در مورد حوادثى كه در زمان حال يا گذشته رخ مى دهند، به آسانى سبب قطع ارتباط خواننده از متن مى شود. بنابراين بهتر است يك قدم به عقب برداريد و همه چيز را اعم از زمان افعال، قواعد گرامرى و جملات را بازبينى كنيد و بگذاريد دوستان و همكاران شما و ديگران داستان شما را مرور كنند و آزادانه نظر بدهند.

پيش از اين كه به ناشران عادى مراجعه كنيد بهتراست يك ناشر الكترونيكى براى كار خود پيدا كنيد. اگرچه برخى ناشران الكترونيكى هم همچون برخى ناشران عادى با مشاهده كار شما مى گويند: «چندان ارزشى ندارد» بيشتر ناشران چنان كه من ديده ام چيزى براى ارتقاى كيفيت داستان اضافه نمى كنند بلكه تنها نوعى كاستن از داستان را بر داستان تحميل و بابت آن هزينه اى را هم بر نويسنده تحميل مى كنند. اما يك ناشر واقعى كسى است كه بايد در ارتقاى كيفيت كار شما تلاش كنند و يا به شما در صورتى كه آن را واجد ارزش چاپ شناختند، كمك كنند و به شما فرصت بدهند كه كارتان را ارتقا بدهيد. بيشتر ناشران الكترونيكى از طريق وب لاگ ها و گفت و گو هاى آن لاين مى توانند به شما در ارتقاى كارتان كمك مهمى كنند.تا آنجا كه مى توانيد از روش هاى نگارشى مختلف استفاده كنيد و روشى كه بهترين راه براى شماست، انتخاب كنيد اما نويسندگان مختلف كاملاً متفاوت مى نويسند اما اين پند مهم نويسندگى را فراموش نكنيد: كه يك قالب و شيوه، هميشه و براى همه مناسب نيست.

نيازى نيست كه هميشه درباره چيزى كه مى دانيد بنويسيد بلكه مى توانيد درباره چيزهايى تحقيق كنيد و مثلاً درباره موضوعى كه دوست داريد بدانيد، تحقيق كنيد و سپس آن را در متن خود داخل كنيد. از اينترنت، كتابخانه ها و مصاحبه ها و... به عنوان ابزارهايى براى تحقيق غفلت نكنيد.

يك روش براى توسعه يك نول آن است كه پايان آن را در ذهن داشته باشيد. اين كار در شكل دادن موضوع، طراحى و چيدمان داستان و شخصيت ها به شما كمك مى كند.

سعى كنيد شخصيت هاى شما تا حد امكان چند بعدى باشند در غير اين صورت افرادى كسل كننده و به اصطلاح تخت و فاقد جذابيت خواهند بود كه حتى بهترين داستان ها را هم خواهند كشت پيش از اين كه حتى جوانه بزنند.

گاه ممكن است شخصيت هاى شما داستان را به راهى و مسيرى توسعه دهند كه انتظار نداشته ايد. نترسيد!

اين مى تواند چيز خوبى باشد و مى تواند مسير تازه و نويى را به طرح اوليه شما بيفزايد. سعى كنيد شخصيت هايتان را بر پايه تجربه هاى واقعى زندگى استوار كنيد و شكل دهيد و از نظر انگيزه ها و رفتارها بگونه اى باشند كه خودتان باور داريد كه شخصيت ها در يك شرايط واقعى آن گونه خواهند بود. اما از تخيل خود هم نهايت بهره را ببريد و با ديگران هم به تبادل نظر بپردازيد. نترسيد از اين كه اشخاص مختلفى را براى شخصيت هاى مختلف داستان خود مورد تحقيق و بررسى قرار دهيد.از دور انداختن و ناديده گرفتن هر ايده اى براى نوشتن خوددارى كنيد. زيرا اغلب تمرين خوبى براى دست يافتن به مواد و موضوعات بيشتر از آن است كه شما واقعاً به آن نياز داريد

 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد