نویسنده جستار: شهریار فریوسفی درگذشت  (بازدیدها: 1161 بار)

0 هموند و 1 میهمان درحال خواندن جستار.

saloumeh

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 4,532
  • امتیاز: 590
  • جنسیت : بانو
شهریار فریوسفی درگذشت
« : 08 ژوئیه 2009 گاه 07:06:47 »
شهریار فریوسفی موسیقیدان و نوازنده تار کشورمان دیروز بر اثر عارضه قلبی درگذشت.



مسعود حبیبی ضمن اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: شهریار فریوسفی دیروز برای شرکت در مراسم خاکسپاری یکی از بستگانش به کرج رفته بود که در راه بازگشت به منزل دچار حمله قلبی شد که متاسفانه پس از انتقال به بیمارستان البرز کرج فوت می کند.

این نوازنده همچنین افزود: مرحوم فریوسفی متولد سال 1335 بود و از پیشکسوتان تار نوازی ایران محسوب می شد که نزد اساتیدی چون جلیل شهناز و هوشنگ ظریف به شاگردی پرداخته بود. وی همچنین در شورای عالی موسیقی صدا و سیما نیز عضویت داشت.

مراسم تشیع پیکر مرحوم شهریار فریوسفی 9 صبح روز چهار شنبه 17 تیر از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) انجام خواهد شد.



شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
بیشه زمردان خالی است
زنان ادعای مردانگی میکنن

saloumeh

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 4,532
  • امتیاز: 590
  • جنسیت : بانو
پاسخ : شهریار فریوسفی درگذشت
« پاسخ #1 : 08 ژوئیه 2009 گاه 07:09:29 »
ساعاتی پیش با تماس یکی از دوستان موسیقیدانم، خبر درگذشت یکی از مشهورترین و خوش نام ترین نوازندگان تار و سه تار ایران را شنیدم... به طور اتفاقی دیروز این هنرمند را در خیابان دیدم و برایم قابل تصور نبود که فردای آن روز باید یادنامه ای برای درگذشتش بنویسم. ملاقات هایم با او به چند گفتگو بر میگردد در مرکز موسیقی صدا و سیما، درباره اجراها، سازهای مورد استفاده اش، نوع اجراهایش که باعث شده، بیشتر آهنگسازان از او برای نواختن قطعاتشان استفاده کنند.

شهریار فریوسفی به دلیل توانایی بالا در تکنیک نوازندگی، دشیفر بی نظیر و اخلاق بسیار نیکو، یکی از بهترین انتخابها برای آهنگسازان و نوازندگان بود. بارها از هنرمندان مختلف درباره همراهی های او در کنسرت و ضبط شنیده ام که چقدر بی حاشیه بودن و فروتنی او را ستایش میکردند.

شهریار فریوسفی، یکی از برجسته ترین دوره دیدگان هنرستان ملی بود، سونوریته و تنوع سبک او در نوازندگی، تنه به استادش هوشنگ ظریف میزد. از خصوصیات های مهم نوازندگی و تدریس هوشنگ ظریف، شناخت و اجرای سبک های شاخص تار نوازی است. هوشنگ ظریف و بسیاری از شاگردان او از جمله شهریار فر یوسفی، توانایی اجرای قطعات مختلف تار به همان اکولی را دارند که آهنگساز در آن فضا آهنگسازی کرده است. مثلا شهریار فریوسفی یا هوشنگ ظریف سبکهایی که بسیار دور از هم به نظر می آید همچون، شیوه نوازندگی علینقی وزیری و جلیل شهناز را به خوبی اجرا کرده اند. این خصوصیت فریوسفی، یکی دیگر از دلایل علاقه هنرمندان به همکاری با او بود.

به عقیده نگارنده،‌،‌ نوازندگی تار در واقع بعد از دعوت حسین دهلوی، از هوشنگ ظریف بود که به این استاندارد رسید و ما در این عصر شاهد نوازندگانی بودیم که هنوز یکه تاز همنوازی و تکنوازی در کنسرت و استودیو ها هستند. البته نباید فراموش کرد که دهلوی از استادان دیگری همچون علی اکبر خان شهنازی نیز در بخش تدریس تار هنرستان استفاده میکرد که ناگفته پیدا است که تاثیر این استوره تار نوازی در هنرستان ملی یکی از بزرگترین شانس های هنرجویان بوده است.

شهریار فریوسفی نیز همچون بسیاری از هنرجویان هنرستان، از مکتب علی اکبر خان شهنازی استفاده کرد ولی این تعلیمات هوشنگ ظریف بود که نوازنده را از پایه روی خط سیری قانونمند و اصولی قرار میداد.

تقریبا محال است که نوازنده ای با دیدن تنها مکتب هنرمندی مثل استاد شهنازی بتواند به توانایی کسی مانند شهریار فر یوسفی برسد، زیرا غیر از اینکه اصولا شیوه تدریس این هنرمندان به صورت گوشی و غیر نتی بود، تدریس تار هم به صورت سنتی بود و حرکت در سیستمی علمی و مطابق اصول استاندارد آموزش موسیقی نبود، غیر از همه این موارد، استادان قدیم اکثرا فقط به سبک شخصی خود با هنرجویان کار می کردند و اینگونه نبوده که مثلا استادی مانند شهنازی، نواختن به سبک جلیل شهناز یا بیگجه خانی را هم تدریس کند (که البته این دو نوازنده بسیار مورد تایید و علاقه علی اکبرخان شهنازی بوده اند)

با توجه به موارد گفته شده و نگاهی به فعالیت های هنری هنرآموختگان هنرستان ملی، واضح است که فریوسفی یکی از شاخص ترین دوره دیده های هنرستان و سیستم فکری آن بوده است.

امروز اگر وارد یک فروشگاه آثار موسیقی شوید شاید 70 تا 80 درصد تار و سه تار نوازی های این آثار متعلق به فریوسفی باشد که البته این موضوع کمی هم باعث گلایه بعضی از اهالی موسیقی بوده که چرا فریوسفی در بعضی از آثاری که همطراز سطح هنری او نبوده اند نواخته است، دلیل این اتفاق حتما کارمند صدا و سیما بودن و البته فروتنی بیش از حد او بوده است.

فراوان بودن آثار ضبط شده از شهریار فریوسفی، نباید این گمان را بوجود آورد که آثار او بدون توجه به توانایی های تکنیکی، فقط از نظر کمی قابل اهمیت است، چراکه فریوسفی در دهه 60 که آثار بی نظیر موسیقی جمعی ایران تولید شده، فعالیت بسیار زیادی داشته است. سونوریته و تکنیک درخشان فریوسفی، زیبنده آثار گرانمایه هنرمندانی چون، مرتضی حنانه، همایون رحیمیان، کامبیز روشن روان، محمد شمس، کاظم داوودیان و ... بوده است که بدون شک با تداوم فرهنگ موسیقی ایران زمین، تداوم حیات خواند داشت.

audio file بشنوید "پیش درآمد اصفهان مرتضی نی داوود" را با تنظیم مرتضی حنانه و تار نوازی شهریار فریوسفی

فراموش نمیکنم که در اولین دیدارم با ایشان، یاد آور شدم "هنوز با صدای تاری که از شما در همنوازی پیانو محمد شمس (در فیلم "خانه آقای حق دوست" به آهنگسازی محمد شمس) شنیده ام، کیفیت تارها را می سنجم!"

تولید سونوریته خوب از ساز (مخصوصا سازهای تار و سه تار) رابطه مستقیم با شیوه نوازندگی، اکول دو دست، شکل مضراب و هماهنگی آن با ساز مورد استفاده دارد. متاسفانه نوازندگان نسل کنونی به خاطر بهره نبردن از شیوه های منطقی در آموزش این سازها، گاهی شناختی از این مقوله ندارند و اینجاست که نیاز به مدون کردن اکول نوازندگی احساس میشود. اشکالی که در نوازندگان دوره های قبلی که اکثرا شاگردان هوشنگ ظریف بوده اند دیده نمیشود. هنرمندانی که مخصوصا در استودیو با فریوسفی همکاری داشته اند، تایید میکنند که توانایی او در دشیفر تقریبا بی نظیر بوده است، حتی به شوخی گاهی میگفتند، "قطعه را از مدت اثر هم سریعتر مینوازد!" از این توانایی فریوسفی حتی میان نوازندگان ارکستر سمفونیک هم یاد میشود.

در مراسم ختم استادم منصور سینکی، شهریار فریوسفی را دیدم که از شدت تاثر قادر به ایستادن نبود، مرگ زود هنگام دوستش منصور، آنقدر نا به هنگام و جانکاه بود که توان راست کردن قدش را نداشت. امروز درگذشت او دو سال بعد از فوت دوستش، غم بی حد و حصری را برای خانواده تار نوازی ایران و مخصوصا پدر این خانواده که همانا هوشنگ ظریف است بوجود آورده است.

شهریار فریوسفی و همسر هنرمندش، دو فرزند هنرمند نیز دارند که هر دو با وجود جوانی در میان نوازندگان موسیقی کلاسیک، شناخته شده هستند، پدرام و پانیذ فریوسفی، دو ویولونیست با ذوق که خوشبختانه از نظر هنر و اخلاق، شباهت های زیادی به پدر دارند.

هر چند عمر شهریار فریوسفی پنج دهه بود ولی بدون شک سونوریته و ادیت درخشان شهریار فریوسفی، همواره یاد او را با آثار بی شمار ضبط شده او زنده نگه خواهد داشت.
آنرا که زندگیش، به عشق است، مرگ نیست
هرگز گمان نبر که مر او را فنا بود
سنائی


شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
بیشه زمردان خالی است
زنان ادعای مردانگی میکنن

lotr

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 1,204
  • امتیاز: 654
  • جنسیت : آقا

مراسم نکوداشت شهريار فريوسفی با حضور بزرگانی چون ظريف و عليزاده برگزار شد
عليزاده: «از چهره‌ی زيبای شهريار درس اميد بگيريم»



مراسم نكوداشت زنده‌یاد شهریار فریوسفی، نوازنده تار و سه‌تار، پنج ماه بعد از درگذشت این هنرمند با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگ‌سرای هنر برگزار شد.

در این مراسم كه شام‌گاه گذشته - 25 آبان‌ماه - برپا شده بود، بعد از پخش نماهنگی از زندگی این هنرمند، هوشنگ ظریف نوازنده تار، گفت: شهریار فریوسفی از 11 سالگی‌ كه به هنرستان موسیقی آمد تا آخرین روزهای مرگ‌اش به موسیقی پرداخت و این بزرگ‌داشت به‌جاست ، اما ای كاش قبل از فوت این هنرمندان به تجلیل آن‌ها بپردازیم.

در ادامه این مراسم یكی از ساخته‌های پدرام فریوسفی با عنوان «پرواز پدر» با دكلمه‌ای از پانیذ فریوسفی اجرا شد و سپس اركستر زهی تهران به سرپرستی حسین میشگان قسمت دوم كنسرتو ویوالدی را نواختند.

حسین علیزاده نیز در ادامه این مراسم با اشاره به جایگاه فریوسفی مطرح كرد: چهره زیبای شهریار نگاه به دوردست دارد و عشق و امید را در دل‌ها زنده می‌كند، پس بهتر است كه امروز به جای یأس و ناامیدی، از چهره او درس بگیریم و زندگی را ادامه دهیم.

او اضافه كرد: امروز همه ما از شهریار به خاطر زنده بودن و زنده ماندنش درس می‌گیریم. زیرا كه او با بودن و نبودنش به ما زندگی می‌دهد. مرگش برای همه ما سخت است اما فكر كردن به خوبی‌های او،موسیقی‌ و وجود شادش به ما زندگی و انرژی می‌دهد و از سوی دیگر فرزندان او وقتی ساز می‌زنند،احساس پدرشان را به ما منتقل می‌كنند.

علیزاده گفت: در این مجالس احساس می‌كنیم كه خانواده‌ای بزرگ دور هم جمع شده‌اند، چرا كه ما همگی عضو خانواده یك ملت هستیم و به همین دلیل وقتی مردم هنرمندی را از دست می‌دهند، گویی عضو خانواده‌شان را از دست داده‌اند. این مجالس هم قوت قلبی برای ما و مردم است تا غم و كمبود هنرمند را به تنهایی به دوش نكشیم.

نوازنده شورانگیز با قدردانی از هوشنگ ظریف تصریح كرد: تمام شاگردان هوشنگ ظریف موسیقی‌دانان و انسان‌های خوبی هستند و از آنجا كه در موسیقی ایران حضور شفاهی استاد و انتقال سینه به سینه آموخته‌های او به شاگردش همیشه بوده است اما این افراد تنها چند نت و ردیف را انتقال نداده‌اند بلكه روح، منش و دل پاك‌شان شاگرد را می‌سازند و این قدردانی جامعه ما از هوشنگ ظریف است كه تمام وجود و روحش در شاگردانش نهفته است.

علیزاده ادامه داد: همه خوبی‌های شهریار فریوسفی و دیگران شاگردان موسیقی همچون او مدیون هوشنگ ظریف است.

بزرگ‌داشت زنده‌یاد شهریار فریوسفی با اجرای گروه موسیقی «دالاهو» به سرپرستی مسعود حبیبی پایان یافت.

گفتنی‌ست؛ در این مراسم هنرمندان و مدیرانی هم‌چون فاضل جمشیدی، عبدالحسین مختاباد، سهیل محمودی، هادی منتظری، مسعود حبیبی، بیژن بیژنی، قاسم رفعتی، عباس سجادی، محمدعلی خبری و ... حضور داشتند.

شهریار فریوسفی پانزدهم تیرماه به علت عارضه قلبی پس از انتقال به بیمارستان البرز كرج از دنیا رفت.


منبع : ايسنا
به نام آنکه شب را به روز تبدیل میکند تا کودکی از هراس به آرامش برسد. (لتر)

اگر همه انسانها يكسان بينديشند و تنها يك تن با نظر همه مخالف باشد ، كار عموم در خاموش كردن اجباري آن يك تن به همان اندازه نارواست كه ،‌اگر او قدرت داشت و نوع بشر را به زور خاموش مي كرد(میل)

 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد