هنرها > سینما

چرا یک «برند» فرهنگی نداریم؟

(1/1)

piransal:

یادداشت شاهین امین به بهانه حضور پر استقبال جومونگ در ایران؛
چرا یک «برند» فرهنگی نداریم؟


سینمای ما - شاهین امین: هفته گذشته سانگ‌ایل‌گوک بازیگر کره‌ای که این روزها به بهانه مجموعه «جومونگ»، محبوب بسیاری شده‌است، به ایران آمد. البته نگارنده نه علاقه‌ای به این مجموعه دارم، نه در این نوشتار می‌خواهم ثابت کنم، توجه و موفقیت این مجموعه نشانه سلیقه نازل (یا نازل نگه داشته شده) مخاطبان ایرانی است (که تا حدودی هست) و مسببان آن را باید یک جورهایی محاکمه کرد و ما جماعتی هم که از این دست آثار خوشمان نمی‌آید، موجودات فرهیخته و مظلوم واقع‌شده‌ای هستیم که مدام این مصائب فرهنگی را می‌بینیم و تحمل می‌کنیم، که حتماً توجیهی برای بی‌عملی خودمان است، تازه کسی نه به حرف ما گوش می‌دهد و نه اهمیت.
در واقع نکته‌ قابل اشاره به نظرم استفاده نکردن از ظرفیت داخلی برای معرفی بهتر خود است. سینمای جدید ایران از سال 1362 به همت سینماگران و مدیران پاگرفت و تا امروز امتداد دارد. سینمایی که در دهه 60 چهره‌ای دیگر از ایران نشان داد و در بسیاری از مواقع حیرت جهانیان را برانگیخت و حتی به نوعی سبک خاص فیلمسازی، منتهی شد. سینمایی که در طول این 26 سال فراز و فرودهای بسیاری داشته است، اما با هر دیدگاهی، وقتی بدون توهم و یا خود‌کوچک‌انگاری به آثارش نگاه کنیم، به طور قطع به عنوان یک هنردوست ایرانی احساس خوبی خواهیم داشت. ولی در این میان حسرت نبود یک روند رو‌به رشد مداوم کیفی که به جذب انواع مخاطبان گسترده بازارهای جهانی منتهی شود همچنان باقی است.

می‌‌دانیم، سابقه سینما و تلویزیون کره از ما کمتر است و سینماگران ایرانی حتی امروز که سینمای کره به عنوان یک پدیده جهانی مطرح شده، قابلیت پیشی‌گرفتن از همتایان چشم بادامی خود را در عرصه‌های بین‌المللی دارند، ولی آنها به سرعت در مسیر گشودن بازارهای جدید و متنوع برای سینما و تلویزیون خود بر‌آمده‌اند و ما هنوز با مشکلات و معضل‌های 20 سال گذشته خود درگیر هستیم. چرا امروز در شهریور 1388 ایران نباید چهره‌ای داشته باشد که مثلاً برای تبلیغ فلان محصول صنعتی ایران به کشورهای دیگر سفرکنند و با استقبال روبه‌رو شود؟ وقتی ظرفیت هنری وجود دارد یا می‌توان آن را ایجاد کرد، چرا این مهم تحقق نمی‌یابد و مرزهای تولید فرنگی برای مخاطب عام نمی‌رسیم؟
اصلاً چرا ما یک محصول صنعتی صادراتی جذاب نداریم که بخواهیم برای ارائه آن از یک چهره هنری داخلی استفاده کنیم؟

بدون تعارف باید بپذیریم نتوانسته‌ایم در تمامی این سال‌ها «برند»هایی قابل عرضه و جذاب برای مخاطبان گسترده در حوزه‌های صنعت و فرهنگ مهیا کنیم، تا امروز با همکاری آنها به اقتصاد ملی خود کمک کنیم و ایران را به شکلی مدرن و به‌دور از شعار و سیاست به رخ دیگران بکشیم.
به‌نظر کم‌کاری‌های بسیاری داشته‌ایم، همه.
تصور نمی‌کنید، باید کمی حداقل کمی از این بابت شرمنده باشیم؟ همه.



منبع : خبر

کنترل

[0] صندوق پستی

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد
Go to full version