نویسنده جستار: استوره‌هاي شناهنامه، جذابيتي براي تصويرگري  (بازدیدها: 1049 بار)

0 هموند و 1 میهمان درحال خواندن جستار.

yazdan_s

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 7,037
  • امتیاز: 903
  • جنسیت : آقا
    • یزدان صفایی
به نام یزدان پاک

بخش استوره‌اي شاهنامه، جذاب‌ترين و مهم‌ترين قسمت براي تصويرگري است چراكه به تصويرگر اجازه مي‌دهد با داستان خلاقه برخورد كند و ذهنيت خود را به تصوير بكشد.



خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه فرهنگ و هنر- محمدرضا دادگر،نقاش و تصويرگر، شاهنامه را به 3بخش استوره‌اي، حماسي و تاريخي تقسيم مي‌كند و بخش استوره‌اي شاهنامه را جذاب‌ترين و مهم‌ترين قسمت براي تصويرگري مي‌داند چراكه به تصويرگر اجازه مي‌دهد با داستان خلاقه برخورد كند و ذهنيت خود را به تصوير بكشد. اما در بخش تاريخي، خلاقيت و ابتكار تصويرگر رنگ مي‌بازد زيرا او بايد به تاريخ، معماري، لباس، آداب و رسوم و تمام آنچه مورخين، ثبت و ضبط كرده‌اند، پايبند باشد.
او كه خود به تصويركردن داستان‌هاي شاهنامه پرداخته چنين فكر مي‌كند: ديگر نقاشي قهوه‌خانه‌اي منسوخ شده و قهوه‌خانه‌ها كاركرد خود را از دست داده‌اند؛ كساني چون عليرضا و حسين قوللر آقاسي، محمد مدبر، حسن اسماعيل‌زاده و... از بين رفته‌اند و نقل و نقالي جاي خود را به ماهواره و تلويزيون داده است.
وي روايتگري را وجه اشتراك نقاشي قهوه‌خانه و تصويرگري داستان‌هاي شاهنامه مي‌داند و مي‌گويد: تصويرگران و نقاشان قهوه‌خانه‌اي، هر دو به روايت داستان‌هاي شاهنامه مي‌پردازند با اين تفاوت كه نقاشان به گفتار و تصويرگران به نوشتار وفادارند.
دادگر، گاهي تصوير را فراتر از متن مي‌داند و بر اين باور است كه تصويرگر بايد جلوتر از متن حركت كند اما تصويرگران امروز- آنقدر كه بايد و شايد- وفادار به متن و كامل‌كننده آن نيستند. البته يكي از دلايل اين رخداد را مي‌توان در كاستي‌هاي متن و فاقد حركت و تصوير بودن آن جست‌و‌جو كرد.
دادگر بر اين باور است كه براي حفظ نقاشي قهوه‌خانه‌اي بايد از روش‌هاي نو استفاده كرد و شرايط اين كار را بايد متوليان فرهنگي فراهم آورند.

شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد

 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد