نویسنده جستار: طنين نقّالي ايرانيان در گوش جهانيان  (بازدیدها: 746 بار)

0 هموند و 2 میهمان درحال خواندن جستار.

Supreme

  • کوشاترین های امرداد
  • *
  • نوشتار: 1,653
  • امتیاز: 495
    • عاقلان دانند
طنين نقّالي ايرانيان در گوش جهانيان
« : 26 نوامبر 2011 گاه 21:01:14 »
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد


هنر نقالي و دانش سنتي دريانوردي ايرانيان ثبت جهاني شد
طنين نقّالي ايرانيان در گوش جهانيان    

فرهنگخانه: هنر نقالي و دانش سنتي دريانوردي ايرانيان در خليج فارس در فهرست ميراث ناملموس سازمان جهاني يونسكو به ثبت رسيد.

در نخستين نشست ششمين اجلاس ميراث ناملموس سازمان يونسكو در شهر بالي اندونزي، ۹ ميراث ناملموس از كشورهاي مختلف جهان به ثبت رسيد كه از آن ميان ۲ سهميه به ايران تعلق داشت.
هنر نقالي و دانش سنتي دريانوردي ايرانيان در خليج فارس در كنار۷ ميراث ناملموس از كشورهايي چون اندونزي، برزيل، چين، مغولستان، ويتنام و مالي در فهرست ميراث ناملموس يونسكو به ثبت رسيدند.

در اين اجلاس كه تا ۲۹ نوامبر (۸ آذر) ادامه خواهد داشت، با حضور نمايندگاني از ۱۳۰ كشور، پرونده بيش از ۸۰ ميراث ناملموس از كشورهاي مختلف جهان براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس سازمان «يونسكو» مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

به گزارش جام جم، ايران پيش از اين نيز توانسته است آثاري چون نوروز، تعزيه، آيين‌هاي پهلواني، موسيقي‌ بخشي‌هاي شمال خراسان و مهارت سنتي بافت فرش كاشان در فارس را در فهرست ميراث ناملموس يونسكو به ثبت جهاني برساند.

سند خليج فارس به نام ايران

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره اهميت ثبت جهاني اين ۲ ميراث ناملموس در اجلاس يونسكو گفت: با ثبت دانش ساخت لنچ سنتي ايراني و دريانوردي در حوزه خليج فارس، نام اين خليج بار ديگر در يك كنوانسيون بين‌المللي با نام ايران پيوند خورد.

مسعود علويان صدر در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد: پرونده دانش ساخت لنچ سنتي ايراني و دريا نوردي در حوزه خليج فارس هر ۵ معيار مورد نظر ميراث ناملموس را همانند زبان، آيين و آداب و رسوم و اجراي آيين‌هاي خاص مانند موسيقي كار شامل مي‌شد.

وي خاطرنشان كرد: در اين پرونده دانش سنتي مهندسي لنچ، مسيريابي‌، شناخت اقليم‌، شناخت حالات دريا‌ و منابع دريا تعريف شده بود.

علويان صدر تصريح كرد: نكته مهم اين پرونده بحث اقتدار اقتصادي، فرهنگي و وجود ارتباطات تاريخي بين منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي با محوريت ايران بود. همچنين با اين پرونده نام خليج فارس را با حضور همه كشورهاي عربي در يك كنوانسيون بين‌المللي توانستيم ثبت و ضبط كنيم. در واقع ثبت اين پرونده در فهرست ميراث ناملموس جهاني ۲جنبه فني و ديپلماتيك را در بر مي‌گيرد.

وي با اشاره به اين‌كه نمايندگان قطر‌، انتقاد زيادي داشتند و مطرح مي‌كردند كه ما نيز چنين دانشي داريم، افزود:‌ ولي خوشبختانه با دفاعي كه صورت گرفت كسي نتوانست موضوع را رد كند و اين دانش سنتي در فهرست ميراث ناملموس يونسكو ثبت شد.

قصه‌گويي اجرايي

علويان‌صدر درباره ثبت جهاني هنر نقالي يا قصه‌گويي اجرايي ايراني نيز توضيح داد:‌ اين پرونده تمامي تجليات و مفاهيم قصه‌گويي را دربرمي‌گيرد. در واقع پرده‌خواني، شاهنامه‌خواني،‌ بسم‌الله‌خواني‌، حمزه‌خواني‌ و قصه‌گويي‌هاي محلي و منطقه‌اي كه معمولا همراه با موسيقي اجرا مي‌شوند، مانند موسيقي عاشيقلار ‌در اين پرونده قرار دارد.

معاون ميراث فرهنگي كشور تاكيد كرد: ايران با ثبت هنر نقالي در فهرست ميراث ناملموس جهاني در واقع يك پرونده زنجيره‌اي كه مفاهيم ميراث معنوي كشور را در قالب اقوام مختلف در بر مي‌گرفت، توانست ثبت كند.

وي ادامه داد: ويژگي‌هاي مختلفي در اين پرونده مطرح شده بودند كه سبب شد نقالي در فهرست ميراث ناملموس جهاني يونسكو ثبت شود. به طوري كه بيشتر نمايندگان كشورهاي ديگر آن را نيازمند پاسداشت ارزيابي و حتي اعلام كردند اين روش قصه‌گويي بايد به طور ويژه حفاظت شود و در اين زمينه ماموريت ويژه‌اي را از ايران خواستند تا براي پاسداشت اين اثر معنوي تلاش كنيم.

نقالي نياز به خون تازه دارد

براي پيگيري حرف‌هاي علويان‌صدر در خصوص وظيفه محول شده از سوي يونسكو به ايران براي پاسداشت ويژه نقالي به سراغ يكي از پيشكسوتان اين هنر رفتيم و نظر او را جويا شديم.

مرشد ولي‌الله ترابي كه نيم قرن از عمرش را به هنر نقالي گذرانده است، در اين باره به «جام‌جم» گفت: متاسفانه مشكل اصلي اين هنر اين است كه جوانان كمتر به آن روي مي‌آورند و حفظ نقالي نيازمند خون تازه است كه در رگ‌هاي آن بدود.

اين هنرمند ادامه داد: نقالي، هنر روايتگري و قصه‌گويي با كمترين امكانات است كه در آن تاريخ، داستان‌هاي استوره‌اي و باورهاي ديني ايران كهن به مخاطبان عرضه مي‌شود.

داوود فتحعلي‌بيگي، از پژوهشگران عرصه نقالي نيز درباره راه‌هاي ترويج و گسترش اين هنر توضيح داد: با تمام سابقه‌اي كه نقالي در كشورمان دارد، اين هنر جايگاه مناسبي در دانشگاه‌هاي ما ندارد و اينك وقت آن رسيده تا كرسي‌هاي تدريس آن در دانشكده‌هاي هنري راه‌اندازي شود.

وي با تاكيد بر حمايت از پژوهش در اين عرصه افزود: تاريخ نقالي، شاخه‌ها و سبك‌هاي به‌وجود آمده در آن نيازمند تحقيقي گسترده است كه بايد با حمايت‌هاي مالي و پشتيباني نهادهاي فرهنگي رونق بگيرد.
 
پارسی زبانان سراسر جهان، همبسته شوید!

 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد