نویسنده جستار: روش دفن کردن مردگان در قدیم (دخمه)  (بازدیدها: 3836 بار)

0 هموند و 5 میهمان درحال خواندن جستار.

Paeiiz

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 375
  • امتیاز: 4
    • http://www.amirparizad.com
روش دفن کردن مردگان در قدیم (دخمه)
« : 20 ژانویه 2008 گاه 08:11:27 »
درود


روش دفن کردن مردگان در قدیم (دخمه)
 
برداشت از سایت یتااهو
نوشته به قلم سرکار خانم آناهیتا کیانی
تا نزدیک شصت سال پیش زرتشتیان ایران در شهرهای کرمان، یزد، تهران و دیگر شهرهای زرتشتی نشین برای از بین بردن تن در گذشتگان خود از دخمه یا برج خاموشان بهره می‌بردند که برخی از این دخمه ها قدیمی و کهنه می‌باشد و برخی دیگر نوتر که به وسیله آقای مانکجی لیمجی هاتریا که حدود 1233 خورشیدی از سوی پارسیان بمبءی برای بهبود وضع اجتماعی و دینی زرتشتیان ایران به ایران آمده ساخته شد که مدتی هم مورد استفاده بودند. پس از آن در تهران از میانه دهه 1310 و در کرمان پس از دهه 1320 ودر یزد پس از دهه 1340 دخمه ها تبدیل به آرامگاه‌ها شدند.
                                           
دخمه دیوار دایره ای ضخمیمی به شکل برج است که بر بالای صخره ها و کوههای نه چندان بلند از خشت و گل ساخته شده است و پلکانی زمین هموار را به درب دخمه متصل می کرده است.
دخمه دارای چندین اتاق و احتمالا 2 طبقه بوده است و یکی از این اتاقها ویژهای به آتش سوزها بوده. فاصله دخمه از اتاق آتش سوزها حدود 150 تا 200 متر بود. کار آتش سوزها که معمولا 2 نفر بودند عبارت از این بود که از روزی که تن در گذشته را به‌داخل دخمه می سپرند شب‌ها تا 3 شب در آن اتاق که یک پنجره مستقیما" رو به دخمه داشت از سر شب تا بامداد آتش بسوزانند.
به درستی این آیین از آنجا سرچشمه میگیرد که چون بنا بر باور زرنشتیان روان در گذشته تا 3 شبانه روز در اطراف و بالای سر تن در گذشته در پرواز است تا پس از شب سوم به آسمانه پرواز کند در این مدت 3 شب نخست پس از مرگ از تاریکی و تنهایی نترسد.
پژوهش ها نشان میدهد که برج‌های مکعبی شکل به بلندای تقریبی 10 تا 12 متر در نقش رستم شیراز روبروی آرامگاه‌های شاهان هخامنشی به نام کعبه زرتشت و دیگری که در پاسارگاد روبروی آرامگاه کوروش می باشد برای انجام همین آیین بوده که برخی از مستشرقین و پژوهشگران خارجی آنها را محل نگهداری آتش مقدس به وسیله مغان تصور کرده‌اند در حالی‌که این 3 ساختمان بایستی جایگاه آتش سوزی سه شب اول مرگ و برای برگزاری مراسم بعد از به خاک سپاری در گذشتگان شاهان هخامنشی بوده باشد. شاید پرسش شود که چرا یکی از این ساختمانهای محل آتش سوزی سه شب اول مرگ روبروی آرامگاههای تخت جمشید ساخته نشده که برای این منظور استفاده شود. پاسخ این است که ساختمانهایی که برای این کار ساخته می شده دارای یک نقشه و اشل و مصالح مصرفی مشخص و معین نبوده که در همه آرامگاه‌های خاص و عام یکنواخت ساخته شود، در هر جایی آرامگاه بنا به چگونگی اوضاع محل و وضعیت مردم آن منطقه و امکانات ساختمانی موجود ساخته می شده است و شاید کافی بود که برای یک آرامگاه بزرگ تنها از یک اتاق 3*2 خشت و گلی استفاده شود.
سطح دایره داخل دخمه به چهار بخش تقسیم بندی شده است بخش ویژه مردها، زنها، کودکان و در پایان بخش چهارم که در مرکز دایره قرار داشته به چاه استودان نامدار است. استودان، چاهی است که در مرکز دخمه کنده شده که پس از پاک شدن استخوانهای تن در گذشته از گوشت، پوست و غیره (به وسیله مرغان لاشخور)، استخوانها را در آن چاه می ریخته اند.
گیرشمن در کتاب ایران از آغاز تا اسلام به این نکته اشاره می کند که پیشینیان مرده را نمی بایست به خاک بسپارند یا بسوزانند و یا در آب غرق کنند زیرا بیم داشتند که بدین وسیله سه آخشیج مقدس زمین، آتش و آب را آلوده سازند پس می توان عنوان کرد که عرضه تن مردگان به پرندگان در دخمه از زمانهای خیلی دور شاید از زمان مادها در سرزمین ایران رایج شده است و هدف پاکیزه ماندن خاک، آتش و آب بوده است.
توا سِتَر وِرِث رِ مَن آستی اهورامزدا

(همیشه به خدا نگو یک مشکل بزرگ دارم به مشکلت بگو من یک خدای بزرگ دارم)

Pasha

  • گرداننده امرداد
  • *
  • نوشتار: 8,071
  • امتیاز: 2838
  • جنسیت : آقا
    • تارنمای امرداد
دادگاه يزد (دخمه)
« پاسخ #1 : 24 اكتبر 2009 گاه 17:53:35 »

دادگاه يزد (دخمه)



ساختمانی است که در بالای کوه می سازند، در جایی که از شهر دور است، بدن مرده را به درون دخمه می گذارند و پرندگان لاشخور در مدت کوتاهی همه گوشت بدن مرده را می خوردند و استخوان باقی می گذاردند. حقیقت این است که این روش بهترین راه تجزیه بدن مرده است. نخست آنکه این کاری است که در طبیعت نیز انجام می شود. دوم آن که از آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود.

استخوانهای باقیمانده خشک شده را ماموران دخمه در چاهی که در وسط دخمه قرار دارد می ریزند و روی آن آهک و گوگرد (تیزاب) می ریزند و به وسیله آب باران به چهار چاهی که در چهار طرف چاه اصلی است برود. ته و بدنه چاه اصلی با سنگ و سیمان پوشیده شده است تا مادام که استخوانها در آنجا است و هنوز به وسیله آهک و گوگرد متلاشی و پاک نشده، میکرب به خارج سرایت نکند.

آیینی که برای درگذشتگان برگزار می شود، با باور به دو اندیشه است:

1-جاودانی روان: بازماندگان می خواهند رفتن روان درگذشته را به پشتیبانی و همکاری آنان از گیتی، به سرای جاودانی با آسودگی و کمترین رنج انجام گیرد.
2-دگرگونی شکل بدن: بازماندگان می خواهند بدن در گذشته به وضعی تغییر شکل یابد که کم ترین آلودگی را پدید آورد و کمترین زیان را به طبیعت و محیط زیست برساند.

انتقال بدن درگذشته به منزل آخر، باید هر چه زود تر با آیین ویژه ای انجام شود.

  در آین آیین به چهار اصل توجه می شود:

  1.جدا نگاه داشتن « بدن درگذشته » از زندگان: پس از مرگ، بدون درنگ بدن درگذشته را پارچه سفیدی می پوشانند، و سپس آن را گندزدایی و ضدعفونی کرده و با آب می شویند.در این هنگام سدره و کشتی را به درگذشته می پوشانند و روی او را باز می گذارند تا خویشان به او نزدیک شوند برای واپسین بار او را دیده و آخرین بدرود را بگویند. بعد مرده را درون پارچه سفید گذاشته و 5 جای بدن (گردن، بازوان، کمر، زانوان و دو شصت پا) او را با نوار سفیدی بسته، دو دست او را روی سینه تا می کنند. در طول این مدت موبدان سرگرم اوستا خواندنند.

   2. بهداشت: دومین اصل در این آیین، رعایت بهداشت است. ضدعفونی کردن، شست وشوی بدن و دورنگاه داشتن زندگان از بدن درگذشته. به همین منظور است انتقال بدن درگذشته از خانه به دخمه یا آرامگاه به وسیله دو مأمور که آنها را نِ‍ساسالار می خوانند، صورت می گیرد.نساسالاران بدن درگذشته را روی تابوت آهنی می گذارند و موبدان بر آن نماز می گذارند. سپس تابوت را چهار نفر روی شانه برای بردن به خانه واپسین بلند می کنند.

3. سادگی:
آیینی که برای درگذشتگان انجام می شود برای همه، بدون رعایت جنس، نژاد و یا موقعیت اجتماعی یکسان است و باید به ساده ترین شکل انجام می شود.

4. آلوده نکردن محیط زیست: در دین زرتشت، خاک، آب، هوا و آتش و هر آنچه که آفریده خدا است، باید پاک نگاه داشته شود. در دین زرتشت سفارش شده است که بدن درگذشته را به گونه ای در آخرین منزلگاه بگذارند که کمترین زیان و آلودگی را پدید آورد.



برگرفته از کتاب "دیدی نو از دینی کهن" دکتر فرهنگ مهر

صبوری کن سايه ی پا در گريزِ پسين،
خورشيد
برای بازآمدن است که می رود...
به یقین سپيده دم سرخواهد زد و
خورشيد باز خواهد گشت
و واژه های ممنوع نيز وزيدن خواهند گرفت...

rasti1

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 363
  • امتیاز: 80
پاسخ : روش دفن مردگان در ایین زرتشت(برج خاموشان)
« پاسخ #2 : 27 دسامبر 2009 گاه 10:51:21 »
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
تا نزديك شصت سال پيش زرتشتيان ايران در شهرهای کرمان، يزد، تهران و ديگر شهرهای زرتشتي نشين برای از بين بردن تن در گذشتگان خود از دخمه يا برج خاموشان بهره مي‌بردند که برخی از اين دخمه ها قديمی و کهنه مي‌باشد و برخی ديگر نوتر که به وسيله آقای مانکجی ليمجی هاتريا که حدود 1233 خورشيدی از سوی پارسيان بمبءي برای بهبود وضع اجتماعی و دينی زرتشتيان ايران به ايران آمده ساخته شد که مدتی هم مورد استفاده بودند. پس از آن در تهران از ميانه دهه 1310 و در کرمان پس از دهه 1320 ودر يزد پس از دهه 1340 دخمه ها تبديل به آرامگاه‌ها شدند.

دخمه ديوار دايره ای ضخميمی به شکل برج است که بر بالای صخره ها و کوههای نه چندان بلند از خشت و گل ساخته شده است و پلکانی زمين هموار را به درب دخمه متصل مي کرده است.
دخمه دارای چندين اتاق و احتمالا 2 طبقه بوده است و يکی از اين اتاقها ويژهای به آتش سوزها بوده. فاصله دخمه از اتاق آتش سوزها حدود 150 تا 200 متر بود. کار آتش سوزها که معمولا 2 نفر بودند عبارت از اين بود که از روزی که تن در گذشته را به‌داخل دخمه مي سپرند شب‌ها تا 3 شب در آن اتاق که يک پنجره مستقيما" رو به دخمه داشت از سر شب تا بامداد آتش بسوزانند.
به درستی اين آيين از آنجا سرچشمه ميگيرد که چون بنا بر باور زرنشتيان روان در گذشته تا 3 شبانه روز در اطراف و بالای سر تن در گذشته در پرواز است تا پس از شب سوم به آسمانه پرواز کند در اين مدت 3 شب نخست پس از مرگ از تاريکی و تنهايي نترسد.
پژوهش ها نشان ميدهد که برج‌های مکعبی شکل به بلندای تقريبی 10 تا 12 متر در نقش رستم شيراز روبروی آرامگاه‌های شاهان هخامنشی به نام کعبه زرتشت و ديگری که در پاسارگاد روبروی آرامگاه کوروش مي باشد برای انجام همين آيين بوده که برخی از مستشرقين و پژوهشگران خارجی آنها را محل نگهداری آتش مقدس به وسيله مغان تصور کرده‌اند در حالي‌که اين 3 ساختمان بايستی جايگاه آتش سوزی سه شب اول مرگ و برای برگزاری مراسم بعد از به خاک سپاری در گذشتگان شاهان هخامنشی بوده باشد. شايد پرسش شود که چرا يکی از اين ساختمانهای محل آتش سوزی سه شب اول مرگ روبروی آرامگاههای تخت جمشيد ساخته نشده که برای اين منظور استفاده شود. پاسخ اين است که ساختمانهايي که برای اين کار ساخته مي شده دارای يک نقشه و اشل و مصالح مصرفی مشخص و معين نبوده که در همه آرامگاه‌های خاص و عام يکنواخت ساخته شود، در هر جايي آرامگاه بنا به چگونگی اوضاع محل و وضعيت مردم آن منطقه و امکانات ساختمانی موجود ساخته مي شده است و شايد کافی بود که برای يک آرامگاه بزرگ تنها از يک اتاق 3*2 خشت و گلی استفاده شود.
سطح دايره داخل دخمه به چهار بخش تقسيم بندی شده است بخش ويژه مردها، زنها، کودکان و در پايان بخش چهارم که در مرکز دايره قرار داشته به چاه استودان نامدار است. استودان، چاهی است که در مرکز دخمه کنده شده که پس از پاک شدن استخوانهای تن در گذشته از گوشت، پوست و غيره (به وسيله مرغان لاشخور)، استخوانها را در آن چاه مي ريخته اند.
گيرشمن در کتاب ايران از آغاز تا اسلام به اين نکته اشاره مي کند که پيشينيان مرده را نمي بايست به خاک بسپارند يا بسوزانند و يا در آب غرق کنند زيرا بيم داشتند که بدين وسيله سه آخشيج مقدس زمين، آتش و آب را آلوده سازند پس مي توان عنوان کرد که عرضه تن مردگان به پرندگان در دخمه از زمانهای خيلی دور شايد از زمان مادها در سرزمين ايران رايج شده است و هدف پاکيزه ماندن خاک، آتش و آب بوده است.

ياري نامه: روش تدفين در ايران باستان، فريدون شير مرد فرهمند، موسسه انتشاراتی فروهر 1377

درود بر دوستان گرامی

-ایرانیان از ابتدا اجساد خود را درخاک یا مقبره سنگی دفن میکرده اند.

-گوردخمه از آن ایرانیان نیست.

مثال، وصیتنامه کوروش: فرمان دادم تابدنم را بدون تابوت دفن کنند تا اجزای خاک ایران راتشکیل دهد.

با حقیقت تاریخ را پاک(تحریف زدایی)کنیم.

سپاس اهورامزدا را

درود بر تمام آفریده های اهورامزدا(خدا)

نیک بی اندیشیم و گفتار و کردار نیک داشته باشیم


جاماسپ

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 224
  • امتیاز: 40
  • جنسیت : آقا
    • شیردال
پاسخ : روش دفن مردگان در ایین زرتشت(برج خاموشان)
« پاسخ #3 : 27 دسامبر 2009 گاه 18:24:33 »
درود راستی جان
اگر کمی در سر گفتار دیده بیفکنید می بینید گفته شده روش دفن مردگان در آیین زرتشت و گفته نشده در بین ایرانیان
چیزی که شما بع قطعیت در کتابها یافت می کنید اینست که به احتمال زیاد کوروش زرتشتی نبوده. و شاهان هخامنشی هم احتمال زیاد زرتشتی نبودند اما ساسانیان حتما زرتشتی بودند و به همین علت است که مقبره ندارند. البته در دین زرتشت ما نداریم که حتما مردگان باید در دخمه قرار گیرند بلکه با توجه به شرایط و پیشرفت آن زمان دخمه بهترین گزینه بود.
با سپاس
بدرود

rasti1

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 363
  • امتیاز: 80
پاسخ : روش دفن مردگان در ایین زرتشت(برج خاموشان)
« پاسخ #4 : 28 دسامبر 2009 گاه 10:41:37 »

درود برشما دوست گرامی

چه بهتر است که اول معلومات لازم بدست آورده شود و بعد پاسخ داده شود.

ایرانیان از بدو خلقت یکتا پرست بوده اند(بنا بر یافته های باستان شناسان)

آیین زرتشت آخرین آیین ایرانیان بعد از دو آیین مکمل میترائیسم و زروانیسم ، پس عرض من کلیه ایرانیان باستان و کهن است

آیین زرتشت در 3747 سال پیش در زمان پادشاهی گشتاسب ظهور کرد و از آن به بعد تکمیل کنندهء آیین میترائیسم و دین ایرانیان شد

بهتر است به دنبال کتابهای مادر و اصیل بروید ، زیرا جامعه مملو از کتابهای گوناگون و تحریف شده است به نوعی که بعضی از آنها کوروش را یهودی معرفی کرده اند

به عرضتان برسانم هخامنشیان و پادشاهانش همگی زرتشتی بودند و دراین دوره دین زرتشت رواج زیادی یافت


ساسانیان هم مقبره داشتند که آخرینش متعلق به پیروز گرد در چین است.


شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
البته در دین زرتشت ما نداریم که حتما مردگان باید در دخمه قرار گیرند بلکه با توجه به شرایط و پیشرفت آن زمان دخمه بهترین گزینه بود.
با سپاس
بدرود

همانطور که عرض کردم تحریف فراگیر است

پس بهتر است با تحقیق حقیقت را بدست آوریم

زرتشتیان بی وقف در پی تحریف زدایی هستند و باتوجه به زرتشتی بودن هیچگاه خود را علامه معرفی نمیکنند .
سپاس اهورامزدا را

درود بر تمام آفریده های اهورامزدا(خدا)

نیک بی اندیشیم و گفتار و کردار نیک داشته باشیم


جاماسپ

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 224
  • امتیاز: 40
  • جنسیت : آقا
    • شیردال
پاسخ : روش دفن کردن مردگان در قدیم (دخمه)
« پاسخ #5 : 28 دسامبر 2009 گاه 18:11:15 »
درود
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
چه بهتر است که اول معلومات لازم بدست آورده شود و بعد پاسخ داده شود.


از لطف شما سپاسگذارم!
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
ایرانیان از بدو خلقت یکتا پرست بوده اند(بنا بر یافته های باستان شناسان)
بر منکرش لعنت
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
آیین زرتشت آخرین آیین ایرانیان بعد از دو آیین مکمل میترائیسم و زروانیسم ، پس عرض من کلیه ایرانیان باستان و کهن است
فقط خواستم یادآوری کنم اگر منظور شما ایران کهن است باید ادیان مزدک ، مانی و بودا را نیز اضافه کنیم
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
بهتر است به دنبال کتابهای مادر و اصیل بروید ، زیرا جامعه مملو از کتابهای گوناگون و تحریف شده است به نوعی که بعضی از آنها کوروش را یهودی معرفی کرده اند
شما معرفی کنید تا ما برویم ولی آیا منابع شما معتبر تر از پیرنیا و هاشم رضی و فرهنگ مهر و غیاث آبادی است؟
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
به عرضتان برسانم هخامنشیان و پادشاهانش همگی زرتشتی بودند و دراین دوره دین زرتشت رواج زیادی یافت

طبق نظر همین اساتیدی که بالا ذکر کردم و چندین پژوهش گر دیگر در خوش بینانه ترین حالت هخامنشیان تنها با دین زرتشت آشنایی داشتند(نه پیرو آن بوده) البته عده ای از پژوهشگران داریوش و خشایارشا و اردشیر را زرتشتی معرفی کردند. حال من از شما دوست خوبم مدرک و منبع موسخ می خواهم اگر بیاورید ما که دشمنی داریم قبول خواهم کرد!
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
ساسانیان هم مقبره داشتند که آخرینش متعلق به پیروز گرد در چین است.
البته اگر از ساسانیان مقیم ایران هم مثالی می زدید خوشنود می شدیم؟
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
زرتشتیان بی وقف در پی تحریف زدایی هستند و باتوجه به زرتشتی بودن هیچگاه خود را علامه معرفی نمیکنند .
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
چه بهتر است که اول معلومات لازم بدست آورده شود و بعد پاسخ داده شود.
هموندان خود قضاوت می کنند

rasti1

  • هموند بسیار کوشا
  • *
  • نوشتار: 363
  • امتیاز: 80
پاسخ : روش دفن کردن مردگان در قدیم (دخمه)
« پاسخ #6 : 29 دسامبر 2009 گاه 07:51:28 »
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
درود
 اگر منظور شما ایران کهن است باید ادیان مزدک ، مانی و بودا را نیز اضافه کنیم
مزدک ومانی دین نبودند بلکه فرقه های تخریبی و انحرافی بودند آنهم در ایران باستان نه کهن اضافه کنم ما فرقهء بودایی نداشتیم اما در فرقهء مانی بودائیسم هم درترکیبش بود

شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
شما معرفی کنید تا ما برویم ولی آیا منابع شما معتبر تر از پیرنیا و هاشم رضی و فرهنگ مهر و غیاث آبادی است؟
پیرنیا و رضی و فرهنگ مهر و غیاث آبادی منابع اصیلی نیستند . دسترسی به منابع به دو حالت سخت و آسان امکان پذیر است: کتابخانهء دانشگاه شرق شناسی برلین ، مرکز کانون معنویت ایران در آلمان، کتابخانه های زرتشتیان و مرکز اسنادشان ، کتابخانهء بنیاد جمشید، کتابهای صادق هدایت(البته تحریف نشده وقدیمی)، مجموع اوستا ها و شاهنامه اصیل تعدادی از منابع مورد نظر هستند

شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد
!البته اگر از ساسانیان مقیم ایران هم مثالی می زدید خوشنود می شدیم؟
متاسفانه در حمله دشمنان قسمت زیادی از این مقبر ه ها تخریب شدند اما همچنان بقایایی به جا مانده که تعدادی از  آنها : شاسوسا درکاشان و......و...
شما دسترسی دیدن پیوندها راندارید. نام نویسی یا درونشد

زرتشتیان بی وقف در پی تحریف زدایی هستند و باتوجه به زرتشتی بودن هیچگاه خود را علامه معرفی نمیکنند .


این مطلب را از آن جهت گفتم که شما که زرتشتی نیستید این قدر با قاطعیت درباره تاریخ زرتشتیان صحبت نکنید و محتاطانه جلو روید.
« واپسین ویرایش: 29 دسامبر 2009 گاه 23:43:05 ازسوی rasti1 »
سپاس اهورامزدا را

درود بر تمام آفریده های اهورامزدا(خدا)

نیک بی اندیشیم و گفتار و کردار نیک داشته باشیم


 

گروه امرداد

تارنما تالارها امردادنامه

تالارها

فایلخانه گاهشمار اساسنامه امرداد جستجو

گوناگون

یاری امرداد اسناد خلیج فارس

تارنماهای همسو

خبرگزاری میراث فرهنگی تاریخ فا هفته نامه امرداد